Jo keväällä tilattu ja siis melko pitkään odotettu uutuuspyöräni saapui maanantaina maahan, ja vakiokauppani
Mountain Bike Shopin Sami laittoi pyörän nopeasti ajokuntoon. Kuuleman mukaan Suomeen saatiin noita kuusi kappaletta, ja kun omaani hain Kalliosta pois, niin toinen samanlainen odotteli liikkeessä työvuoroaan. Pyörää tilattaessani meillä ei ollut tiedossa vuoden 2013 värimaailmaa, joten kun pyöräni näin, niin olin sen väritykseen hyvin tyytyväinen. Se on musta. Kaikkialta musta, ja vieläpä pinnaltaan matta.
Pyörän detailit voi käydä tsekkaamassa
valmistajan sivuilta, mutta nopeasti sanottuna se on Specialized S-Works Epic Carbon 29 XTR. Siis nykytyylin mukaisesti isopyöräinen, XC-ajoon tarkoitettu täysjoustopyörä täydellä Shimano XTR-osasarjalla. Se on myös kevyt, oma pyöräni painoi Samin puntarissa 10,1 kiloa. Spessun omia juttuja tuossa tietenkin on, ja isoin innovaatio taitaa olla heidän ja Foxin yhdessä kehittämä jousitus nimeltään Brain. Se tuo pyörään automaattijousituksen, joka valmistajan mukaan havaitsee maaston epätasaisuudet, ja joustaa sen mukaan. Yhden ajokerran mukaan en kyllä ole täysin vakuuttunut järjestelmän toimivuudesta, mutta sen avulla pyörän kyllä saa 100% jäykkikseksi, joten pyörän nousukyky ja putkelta ajaminen on kyllä melkoisen tehokasta. Ehkäpä jousitus pelaa isommissa epätasaisuuksissa, joita ei Keskuspuiston poluilla tänään osunut eteen. Eli tänään ajelin suurimmaksi osaksi Brainit pois päältä, jolloin pyörä on Fox/RockShock yhdistelmällä varustettu XC-pyörä. Paloheinän mäkitreeneissä tein pyörästä jäykkiksen, ja kyllähän se helpotti mäen ylöspolkemista. Toinen tekninen uutuus on Foxin takaiskarin AutoSag-toiminto, joka kyllä toimii todella upeasti.
Lenkkini sisälti tuttuja polkuja, ja ensiajon jälkeen pyörä tuntuu todella hyvältä. 2 * 10 vaihteisto mahdollisesti hieman kevyemmät välitykset kuin edellisessä TopFuelissa oli, ja muutenkin ajaminen tuntui hyvin vaivattomalta. Yhden asian huomasin välittömästi. Pyörä on nopea, todella nopea. En tiedä onko suurin syy isommat renkaat vai leveämpi stonga, mutta vauhtia tuo pyörä kyllä ottaa nopeasti ja se tuntuu myös hyvin vakaalta. Ainut huono puoli tuntui olevan Spessun ensiasennusrenkaat, jotka olivat ainakin märillä juurilla hyvin liukkaat. Myyjä niistä mua juuri varoitteli, mutta pitää nyt harkita niiden vaihtamista joihinkin muihin, jos ne jatkossakin tuntuvat yhtä huonoilta sivuttaispidon suhteen.
Lopuksi muutama kuvaotos tuosta uusimmasta perheenjäsenestä, josta ainakin itse tykkään kovasti...
|
Tuollaisena se kaupasta ulos tuli, täynnä keltaisia varoitustarroja. |
|
Ainut valkoinen teksti on tuo Specialized. Tyylikästä, sanoisin. |
|
Tekniikkaotoksia, kuvassa Spessun omaa tuotantoa olevat hiilarikammet. |
|
Takajouston Brain-lisäyksikkö. |
|
XTR vuosimallia 2013 sisältää myös yhden uuden ominaisuuden. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti