sunnuntai 24. toukokuuta 2015

Sähköpyörä

Kun kerron että mulla on maantiepyörässäni sähkövaihtajat, niin näitä asioita vähemmän seuranneille syntyy heti mielikuva sähköpyörästä. Eli korjataan perusteet heti, mulla ei siis ole sähkömoottoria hyväksi käyttävää maantiepyörää, vaan ainoastaan maantiepyörä, jossa on sähköllä toimiva vaihteisto. Polkimien pyörittämiseen ja voimantuottoon tarvitaan siis edelleen omat jalat, ei mitään kikkailua tässä.

Olen ylistänyt sähkövaihteitani jo aiemminkin, ja kyseessä on siis 2. sukupolven Shimano Ultegra DI-2 järjestelmä. Ylöspäinhän tuosta vielä pääsisi, eli Dura-Ace DI-2 sarjaan, mutta harkitaan sitä sitten seuraavan pyörän yhteydessä. No, mikä näissä sähkovermeissä on sitten niin hyvää ?
Tuohon on helppo vastata, että vaihtamisen tarkkuus, nopeus ja automaattinen hienosäätö. Ihan omilla peruslenkeillä on mukava havaita että pystyn ajamaan sellaisilla välityksillä, joissa mekaaninen versio olisi jo vaikeuksissa. Saatika sitten kisoissa, joissa voi yllättäen ja nopeasti tapahtua kaikenlaista, johon pitää kyetä nopeasti reagoimaan eli käytännössä vaihtamaan vaihdetta.
Sähkövaihtajilla ei ole kertaakaan tullut eteeni ongelmia, joissa oikea tai haluttu vaihde ei mene päälle. Mekaanisilla vaihteilla tuo taas voi tulla eteen melkein jokaisessa äkkinäisessä tilanteessa.

No, viimeisimmän lisähankinnan ansiosta pääsin tässä sähkövaihtajien diggailussa taas yhden askeleen pidemmälle. Nimittäin pienellä lisäkomponentilla saan nyt myös vaihteistosta reaaliaikaista dataa ulos suoraan Garminin näytölle. Samaisen datan saan myös ajojen jälkeen analysoituna ulos. Tälläistä datadiggailijaa kyseinen ominaisuus ainakin kiinnostaa, ja kuten allaolevista esimerkkikäppyröistä voidaan havaita, kaikenlaista kivaa dataa on pyörästäni ja omasta ajostani nyt saatavilla. Esimerkiksi tänään en näköjään juurikaan käyttänyt edessä grannyä, primääristi mentiin 53:lla.

Pyörässäni on myös Garminin Vector wattipolkimet, joista myös nykyään saa kaikenlaista dataa ulos. Siis ei pelkästään tuotettuja watteja, vaan myös tietoa tehotasapainosuhteesta, nilkkojen tehokulmista ja siitä kuinka paljon on tullut poljettua putkelta ja kuinka paljon satulasta. Mutta näiden juttujen detailit ovat oman kirjoituksen paikka, joten ei näistä tässä tämän enempää.

Ohessa vähän graafeja ja käppyröitä siitä, mitä tietoja omasta ajostani nykyisin saa irti. Hyvin mielenkiintoista dataa, esimerkiksi vaihteiden kombinaatioista ja sitä kautta etenemisnopeuksista...

Graafista on luettavissa kadenssini eri vaihdekombinaatioilla.

Hieman lisää numeeridataa tältä päivältä

Vielä enemmän dataa tämän päivän PK-lenkiltä.

Ei kommentteja: