tiistai 19. heinäkuuta 2016

Tehotreenit

Fillarikausi on kuumimmillaan, ja vihdoin myös sää tuntuu suosivan tätä harrastusta. Viimeiset viikot ovat olleet säiden puolesta melko haastavia, joten nautitaan nyt kesäisestä ja tuulettomasta ajoviikosta.

Seuraava kisa on edessä tuleva sunnuntaina, jolloin ajelen numero selässä Lappeenrannan Willimiesajoissa. Enpä ole tuolla koskaan polkenutkaan, joten mukava on taas nähdä uusia maisemia ja kisoja myös. Tuon kisan erikoisuus on kaksi hiekkatiepätkää, joissa maantiepyörä ei tietenkään ole parhaimmillaan. Toiseen näistä pätkistä sisältyy myös kisan jyrkin nousu. Sen jyrkkyys on jopa 17%, eli sitä voi kutsua jo seinäksi. Toivotaan että homma sunnuntaina menee suunnitelmien mukaisesti.

Treenit ovat pääsääntöisesti sujuneet hyvin, intoa niiden tekemiseen riittää kyllä. Vähän haastavat olosuhteet, lähinnä tuuli, on PK-lenkeillä nostanut sykettä hieman liian korkeaksi, mutta kesällä lounaistuulet ovat aika yleisiä, ja omaan maaliini pääsemiseksi pitää hyvin usein polkea juuri lounaaseen.

Mutta ohessa käppyröitä viime viikolla tekemästäni tehotreenistä. Treenin nimi on 5/3/1, ja numerot tarkoittavat kilometrejä, kuinka paljon pitää jaksaa vetoa pyörittää. Ja tämä tarkoittaa vetoja VK2/MK-alueilla, eli 80-95% maksimisykkeistä. Treenin vaativuutta lisää vielä se, että veto pitää olla jatkuvaa, eli yhtään kertaa ei saa lopettaa polkemista, vaan pitää vain jaksaa pyörittää.

Tämä on rankka treeni, ja vaikka vetojen välissä on 3 min palauttelu, niin yleensä toinen veto on se pahin. 10-20 sekunnin kuluttua sykkeet ovat jo todella korkeita, ja vetoa on vielä todella paljon jäljellä. Treenin rasittavuudesta kertoo myös se, että vaikka vetojen jälkeen rullaillaan kotiin, niin sykkeet eivät juuri alhaiselle PK-alueelle palaa. Todellinen palautuminen vie aikansa. Mutta itse kyllä diggaan tästä treenistä, ehkäpä juuri sen takia että tämä on aika raaka. Ja tämän treenin jälkeen todella tuntee tehneensä jotakin...

Oheisesta Garmin-linkistä pääsee tutkailemaan mun graafeja ja numeroita ihan sellaisenaan, mutta ohessa muutama suurennettu kuvaotos.

Nopeus. Alun eka piikki tulee oman kotimäen laskusta.

Sykkeet. Kovalla rasituksella mentiin.

Voima. Vedoissa tarvitaan myös voimaa, ja sitä tuntuu nykyisin olevan.

Ei kommentteja: