sunnuntai 13. huhtikuuta 2014

Kevään treenit

Ennen kisakauden aloitusta on syytä tehdä välitilinpäätös kuluneesta keväästä. Valmentajan ohjeiden mukaisesti on treenaus suoritettu, ja pääsääntöisesti treeni on keskittynyt PK-alueelle. Sykemielessä PK-treenaus tapahtuu alemmalla tasolla, johon viime vuosina olin tottunut. Toki viikottainen salibandyvuoro on tuonut yhden kovan syketreenin joka viikolle, ja myös melkein jokaiselle viikolle on kuulunut yksi vetotreeni, jossa myös sykkeet ovat nousseet.

Oma kisakauteni alkaa siis HCR:stä, eli puolikkaalla maratonilla. Eilen vedin kovan testijuoksun, ja 10 kilometriä meni 50 minuutin tahtiin, siihen olin tyytyväinen. Varsinkin kun olen tänä vuonna juossut varsin vähän, koska treenien pääpaino on ollut pyöräilyssä.

Jatkossa on mielenkiintoista nähdä mihin treenaus alkaa keskittymään, kun pyöräkisat alkavat lähestymään. Kunhan sitä nyt pääsisi ulos maantietä ajamaan, tänäänkin on aivan karmiva ilma, joten autotalli kutsuu jälleen kevyeen palautepyöritykseen.

Ohessa vielä urheilukalenteria helmikuulta tähän päivään. Väreillä on tietysti omat merkityksensä.

Treenipäiväkirja viimeiseltä kuudelta viikolta.

lauantai 12. huhtikuuta 2014

Uusi ennätys

Kova juoksutreeni takana. Vauhti allekirjoittaneelle kova, ekat 10 km reippaasti alle tulevan HCR-kisavauhdin. Myös loput 6 km meni nopeammin kuin oli suunnitelmissa, joten vähäisistä juoksukilometristä huolimatta uskon että myös tuleva HCR taittuu alle kahden tunnin.

Ja miten tämä liittyy mihinkään ennätykseen ?
No, treenin jälkeen puntari näytti 79.2 kg, joka on oma ennätykseni. Ainakin viimeisen seitsämän vuoden ajalta.


sunnuntai 6. huhtikuuta 2014

Porvoossa

Omat mielikuvani Porvoosta liittyvät korttipeliin, jossa mentiin Porvooseen, ja toisaalta ajatuksiin vanhasta kaupungista. Jälkimmäistä lähdettiin viikonlopuksi testaamaan, ja löysimme koiraystävällisen majoituksen pikkuruisesta hotellista nimeltään Pariisin Ville. Matkan ideana oli testata kovat hehkutukset saaneen ravintola SicaPellen nykytaso ja muutenkin fiilistellä Porvoon vanhaa kaupunkia.

Näin jälkikäteen voi sanoa, että Porvoon vanha kaupunki on upea. Mahtavaa tunnelmaa, ja näin huhtikuussa siellä ei ollut liikaa turisteja meidän lisäksi. Ja entäpä tuo hotelli ?
Sille voi antaa kaikki pisteet, alkaen palvelusta ja jatkuen aivan loistavaan aamiaiseen. Hotellissa on vain kymmenen huonetta, ja sisarhotellissa Onnissa on vain viisi huonetta. Kaiken tämän lisäksi hotellien omistajat pyörittävät myös ravintola Sicapelleä, joten täystyöllisyys on varmasti taattu.

Ravintola Sicapelle oli melkoisen hieno kokemus. Tunnelmaltaan hyvin välitön, nuorekas ja rento. Eli meidän mieleen. Paljon erilaisia ruokia ja juomia tuli maisteltua, osa oli täysosumia ja osa taas ei niin huippuja. Tarjoilu ja palvelu oli alusta pitäen aivan huippuluokkaa, ja tästä me annoimme eniten pluspisteistä, erityisesti viinimaestrona toiminut lippalakkikundi oli aivan mahtava. Hänellä oli sitä tietoa ja taitoa samassa rennossa paketissa. Tuolla voi varmasti käydä vielä uudestaan.

Muutama kuvaotos tuli myös otettua. Ohessa parhaat vedokset.

Sisään SicaPelleen. Ravintolan nimeen liittyy tietty tarina.

Ainakin laseja oli riittävästi, kaikki tietysti Riedl:iä. Hyvä niin.

Keittiötervehdys. Parsahyydykettä ja jänisrilletteä.

Alkuruokien parhaimmistoa. Mallasmaustettu lohi toimi upeasti.

Parsaa, kananmunaa ja pieniä perunachipsejä.

Risottoa. Fäninä voin sanoa että tämä oli huippuhyvää.

Italialaisen viinipunkkarin tekosia. Mielestäni illan paras viini.

Annen pääruoka, eli lähiseudun siikaa.

Oma pääruokani, eli pitkään kypsytettyä karitsan niskaa. Erinomaista.


  

perjantai 4. huhtikuuta 2014

Kauan odotettu

Nyt se vihdoin on kotona. Ensimmäinen oikea maantiepyöräni, jota ehdin ostopäätöksestä odotella sellaiset yhdeksän kuukautta. Pyörä edustaa uusinta tekniikkaa, ja paljon sellaisia juttuja, joita tunnetusti tiukat maantiepuolen puritanistit tule hyväksymään. Onneksi kuitenkin ajan tuolla itse, eikä mun tarvitse muiden mielipiteistä välittää. Uskon että se on hyvä mulle, ja tuolla mennään hyvin pian.

Lyhykäisyydessään pyörä on rakennettu Spessu Roubaix Pro runkoon, johon sitten on lisätty nippu parempia S-Works osia ja uusinta teknologiaa Shimanolta, Garminilta ja Schwalbelta. Painoa polkimet mukaanlukien tuolle kertyi 7,7 kiloa, ja oikeasti kyseessä ei ole mikään grammanviilausprojekti, vaan kovaan ajoon tarkoitettu käyttöpyörä.

Pyörän rakensi mulle luottomieheni Sami apureineen, ja pyörän mitoituksen hoiti Aleksi Öhman. Kaikille heille paljon kiitoksia tästä projektista, hyvää työtä ja palvelua, hinnasta nyt puhumattakaan.

Lopuksi muutama kuvaotos uusimmasta perheenjäsenestämme. Hieman tilanahtautta alkaa autotallissa jo olemaan, mutta eiköhän sillekin jokin järkiratkaisu pian keksitä...


Kotiintulo.

Hyvin tuo tuolla katolla kotiin tuli

Tom Boonen ajoi tälläisen esiasteella muutaman Pro-voiton...


Mielenkiintoista nähdä kuinka sähkövaihtajat todellisuudessa pelaavat

Vuorottelija ilmoittautuu

Valloittelen tältäkin puolen blogimaailmaa kirjoitustilaa, kun päivittelen tänne nyt loppuvuoden ajan vuorotteluvapaani ohjelmistoa. Vuorottelu käynnistyi 1.4. ja päättyy 31.12.2014. TE-keskus ja Loimaan kassa olivat ajantasalla ja ensimmäiset päätökset kolahtivat postilaatikkoon tällä viikolla. Korvaus vuorottelusta on huimat 70% ansiosidonnaisesta ja verot siitä vielä veks. Eli aikaa on, mutta rahaa ei juurikaan. Edustusrouvaksi siis ja miehen siivelle istahtaa hän nyt näin.

Vuorottelun tavoitteeksi TE-keskus oli kirjannut itsensä kehittämisen ja oman jaksamisen ylläpidon. Sitä sitten niin. Tarkoituksena olisi bongata mahdollisimman monta kansallispuistoa, luonnonpuistoa tai muuta mukavaa ulkoilualuetta ja vaeltaa niitä ristiinrastiin koirien kanssa. Tänään aloitetaan, pakataan reppu ja suunnataan karvakuonojen (miinus mies) kanssa Nuuksioon.

Viikon kulttuuripläjäyksen tarjoaa Porvoo, jonne suuntaamme viikonloppua viettämään. Ohjelmassa vanhassa kaupungissa pyörimistä, yöpyminen Pariisin Villessä ja syöminkejä SicaPellessä. Ja ehkä piipahdamme Pellingissä katsomassa yhtä taloa ;)

Aurinkoista huhtikuuta, tästä se lähtee.

keskiviikko 19. maaliskuuta 2014

BG-Fit eli Bike fitting

Tulevaan maantiepyörääni liittyen kävin bike fittingissä, eli tarkkuussäädättämässä pyörääni ja omaa ajoasentoani. Vajaan kolmituntisen session aikana käytiin moniakin asioita lävitse, ja lopulta olimme halutussa lopputuloksessa. Säädön teki BG-fit koulutettu fysioterapeutti Aleksi Öhman, jolla on upouusi testauspiste Samilla Mountain Bike Shopissa.

Specialized BG Fitissä mulle tehtiin seuraavat asiat:

* Lähtotietokysely eli oma tausta ja tavoitteet, mahdolliset loukkaantumiset tai muut vaivat,
* Kehon mittaukset, eli lihastasapaino, liikkuvuus, raajat ja niiden ulottuvuudet sekä istumaluiden leveys.
* Lähtötilanne, eli valokuvattiin nykyinen asento edestä ja sivulta, jota verrattiin lopputulokseen.
* Tarvittavien muutosten tekeminen, eli itse säätäminen, testaaminen ja mahdollinen uudelleensäätäminen.
* Lopputulosten valokuvaaminen ja vertaaminen lähtötilanteeseen.
* Mittatulosten ja pyörän asetusten dokumentointi ja raportin teko.

Ne muutokset, jotka mulle mittauksessa testiin, olivat mm. klossin paikka, satulan paikka ja korkeus, ohjaustangon etäisyys ja muu hienosäätö sekä satulan leveys. Käytännössä mittausten lopputuloksena satulaa korotettiin yksi sentti, satulaa kavennettiin, stemmi määräytyi 85 mm pituiseksi ja 6 asteen nousulla varustetuksi. Lisäksi toista klossia säädettiin 2 milliä, ja molempiin ajokenkiin laitettiin uudet pohjalliset. Lisäksi toiseen ajokenkään laitettiin 2 mm paksu korokepohjallinen, koska toinen reiteni on 2 mm toista lyhyempi. Näiden muutosten jälkeen oma ajoasento tuntui paljon paremmalta, ja myös kuvat näyttivät sen.

Heti kun saan valmiin pyörän pajalta ulos ja myös pääsen sillä ulkona riittävästi ajamaan, niin sitten testataan. BG Fittiin kuuluu myös palaute ja mahdollinen uudelleensäätö, mutta kuuleman mukaan oma kroppa tottuu aika nopeasti uusiin asetuksiin.

Ohessa vielä muutama kuva Aleksin mittaustyöskentystä ja tietysti myös uudesta pyörästä...

Ihan alkuun epätarkempaa mittausta...

Lisää samaa...

Testituloksia

Lisää tuloksia

Ja vielä lisää samaa

Urheilu-uutisia

No niin, vähän uutta asiaa tännekin puolelle. Tulevan kesän kisakalenterini alkaa jo selkeästi hahmottumaan, eli seuraaviin kisoihin olen jo rahallisen panostukseni antanut:

* Helsinki City Run - 10.5.2014: Kisakauden klassinen avaus puolimaratonin merkeissä.
* Giro d' Espoo - 25.5.2014: Maantiekauden avaus. 111 kilsaa Espoossa ja muualla.
* Forssan Suvi-ilta - 14.6.2014: Lisää maantiekisoja. 95 kilsaa Forssassa.
* Tahko MTB - 28.6.2014: MTB-klassikko. Tänä vuonna vuorossa 45 km. Tavoitteena hyvä ajo.
* Vuelta Vantaa - 20.7.2014: 102 km maantiekisa omissa treenimaisemissa.
* Syöte MTB - 2.8.2014: 60 kilsaa vaativissa maisemissa. Maastollisesti kovin kisa.

Elokuussa lomaillaan, ja katsotaan sitten vieläkö sitä intoa löytyy kisaamiseen esim. TdH:lle tai jonnekin muualle.