Oma sisäpyöräilykauteni on jo muutaman viikon mittainen, ja ainakin itse vielä viihdyn hyvin tuolla autotallissa pyörän päällä. Ideana tuollaisessa sisätrainerissa on tietysti pyöräilykunnon ylläpitäminen. Itse ajan joko mäkitreenejä tai sitten tempotreenejä. Mäkitreenit ovat melkoisen raskaita harjoitteita, joissa polkemisen keskitehot ovat yli 300 wattia, ja mäkien pituus on jotakin luokkaa 5 km - 25 km. Tähän mennessä en ole kunnialla päässyt yhtään yli 15 kilsan mäkeä ylös, sillä kovien mäkien keskijyrkkyys tuppaa olemaan 8-10 prosenttia, ja tuollaisessa jyrkkyydessä omasta pyörästä loppuu välitykset kesken. Tai sitten miehestä loppuu tehot, eli vaikka pyörässä on kevyin välitys päällä, niin silti pyöritysnopeus on sellaista 80 rpm:n luokkaa ja syke huitelee jatkuvasti jossakin 150-160 välissä. Mutta tavoitteena on kyllä parantaa tätä suoritusta, jos vaikka sitä joskus pääsisi nuo kovimmat mäet kunnialla ylös. Ja sitten kun tätä treeniä jatkaa ja jatkaa, niin lopulta ensi kesänä luonnonmäet menevät aivan heittämällä ylös...
Toinen treenimuoto on sitten tempotreeni, eli 20-25 km kovavauhtinen ajo 90-100 rpm:n pyörityksellä. Mäet ovat paljon pienempiä, eli lyhyempiä ja loivempia, mutta toisaalta pyöritysnopeus on hyvin lähellä maksimia. Samoin pyörässä on useasti suurin välitys päällä, joten maksiminopeutta mennään. Kyllä tässäkin syke nousee, mutta treeninä tämä ei ole niin rasittava kuin mäkitreeni.
Ohessa pari screenshottia treenistä ja myös itse traineri on päässyt kuviin. Ajajasta ei tarvitse ottaa kuvia, mutta hikistä hommaa tuo sisäpyöräily kyllä on.
|
Mäkitreeni, 11 km pelkkää ylämäkeä. 744 nousumetriä. |
|
Tempotreeni, Tour de Paris. |
|
Trainerin kokoaminen. |
|
Valmis, vain ajaja puuttuu. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti