sunnuntai 14. kesäkuuta 2015

Forssan Suvi-ilta 2015

Forssan Suvi-illan pyöräilykisa on sitten takana. Tällä kertaa kaikki meni ns. putkeen, olin tyytyväinen kaikkeen. Oma loppuaikani oli paljon parempi kuin viime vuonna, samoin kellotin itselleni uuden keskariennätyksen. Nyt se näyttää lukemaa 33,4 km/h. Toki suosiollisella säällä on tähän oma merkityksensä, mutta kyllä eiliselle myös vastatuulta saatiin, eli pelkästään myötäisessä ei ajettu.

Viime viikonlopun Pirkan Pyöräilyn pettymys oli jo aikoja sitten unohtunut, ja lähdin hyvällä mielellä kisaan.  MTB Shopin Samin ja Shimanon hyvällä työllä sain Spessuuni uudet osat ajoissa, ja pyörä toimikin kisassa kuin unelma. Harmittavasti lähtöryhmittelyssä missasin muut kisassa olevat klubilaiset, vaikka kuinka yritin heitä ryhmästä löytää. Jälkikäteen kuulin että he olivat aivan eturintamassa, johon itse en melkoisena maantiekisanoviisina kehdannut asettua. No, sujui se ajo hyvin ilman tuttujakin.

Oma ryhmäni muodostui muutaman kilsan ajon jälkeen, ja yli 30 km/h vauhtikin tuntui sopivalta. Alkuun en vetänyt lainkaan, sillä vetovastuussa näytti olevan nippu RCT Lahden asussa ajaneita polkijoita. Kun eka tunti oli poljettu, niin ajoin ryhmäni kärkeen, ja kysyin että voinko auttaa vetohommissa, ja kyllähän veturipaikka mulle heti luovutettiin. Lähdin ekaan vetovuorooni noin 31-32 km/h vauhdilla, ja muutamat vedotkin vedin tasaisesti 30 km/h nopeudella ylös. Tästä tuli heti huutelua takaa, eli joukkomme meinasi katketa näihin mäkinousuihin, ja 5 km jälkeen luovutin vetovastuun takaisin jollekin lahtelaiselle. Seuraavan kerran vedin jossakin 60 km kohdalla. Tällöin vetomatkaksi tuli vain 3 km, ja osuus taisi olla aika tasaista. Viimeisen vedon vedin sitten 85 km ajon jälkeen, kun näytti siltä että huomattavasti alkuperäisestä pienentyneestä ryhmästä ei vetohaluja enään löytynyt. No, tähän vetoon osui sitten kohtalainen vastatuuli ja pitkät peltoaukeat ilman suojaa, joten sykkeet olivat jatkuvasti yli 160:n, eli omalla punaisella alueella oltiin ja vahvasti. Mutta ajattelin että kyllä tässä vaiheessa sykkeet saavatkin olla korkealla. Tämän vedon pituus taisi olla 5,5 tai jopa 6 km, sillä melko pian tuli vastaan kyltti, jossa kerrottiin että maaliin enään 1 km. Reitti oli siis lyhyempi kuin ilmoitettiin, vaikkakin lähdössä kuulutettiin että reitin pituus on "noin 95 km". Tässä vaiheessa meidän 8 ajajan ryhmästä kaksi kuskia lähti kovaan irtiottoon, ja tähän iskuun en kyllä pystynyt vastaamaan. Kaksi muutakin meni mun ohitse, mutta vielä kerran itseltäni löytyi sen verran tehoja, että tätä kaksikkoa en päästänyt irti. 200 metriä ennen maalia nykäsin heidän ohitse, ja voitin heidät selvästi 2-3 sekuntia kovemmalla ajalla.

Omassa Garmin Edgessä luki loppuajaksi tasan 2:45:00, ja tuohon aikaan olin enemmän kuin tyytyväinen. Tuolla ajalla sijoitukseksi tuli miesten sarjassa sija 88. 199 mieskuskia sai loppuajan, joten olin selkeästi paremmalla puoliskolla. Muut klubilaiset ajoivat myös aivan superupeasti, miehissä sijoitukset näyttivät olleen Harrilla 50. ja Justuksella 7. Eikä se mitalikaan näyttänyt Justuksella olleen kaukana, tasan yhden sekunnin päässä. Naisten sarjassa Taku taisteli hienosti 9. sijan itselleen, ja Minnakin polkaisi sijalle 25. Eiköhän me kaikki oltu tyytyväisiä eiliseen suoritukseen.

Tästä on hyvä jatkaa kohti kauden päätavoitetta, eli Tahko MTB:n 120 km kisaa. Siellä suorituksen pituus on varmasti paljon pidempi kuin eilen Forssassa, mutta toivottavasti pääsen sielläkin maaliin yhtä hyvissä fiiliksissä.

Loppuun vielä kaikenlaisia graafeja omasta Garminista ja yhdestä toisesta sähkövaihteitani analysoivasta järjestelmästä.

Forssan reitti, taisi olla tarkalleen sama kuin viime vuonna.

Nopeus pysyi alusta pitäen hyvällä tasolla, juuri kovempaa en olisi päässyt.

Sykekäppyröissä on nähtävissä lopun veto vastatuuleen.


Tehojen perusteella resursseja olisi vielä ollut. Tosin kuvasta löytyvä 297 wattia on sama kuin mun 20 minuutin FTP-arvo, joten siinä on jo tehot kohdallaan.

Kadenssiin olen myös suunnilleen tyytyväinen, keskiarvoksi tuli tasan 90.

Eihän sillä pienemmällä etuvaihtajalla eli grannyllä näköjään mitään tee, 100% isommalla ajelin.
    

Ei kommentteja: