sunnuntai 15. toukokuuta 2011

Maantiepyöräilystä

Tähän on siis tultu. Kapearenkaisella ja käppyräsarvisella Colnagolla tulee nykyisin ajettua paljon enemmän kuin aiemmin niin rakkailla täysjoustopyörillä. Pienenä puolustuksena tähän sanottakoon että nykyinen maastokilpurini on edelleen pajalla, joten ei sillä edes olisi voinut ajaa. Miten voikaan hiilarikampien toimitus kestää näin kauan, siinä päivän ensimmäinen kysymys.

Mutta takaisin itse otsikkoon. Nyt on takana noin 200 km uudella cyclocrossilla, ja lenkkien pituus on saanut ihan uuden merkityksen. Maantiepyörällä oikeat ajajat vetävät suunnilleen 30 km/h keskinopeudella 60-90 km peruslenkkejä, itselläni on noihin vielä jonkinverran treenattavaa. Omat pitkät lenkkini näyttävät menevän noin 25-27 km/h keskivauhtia, ja lenkkien pituudet ovat nyt 50 - 65 kilometriä. Kunhan ajotekniikka ja luottamus ajopeliini kehittyy, niin eiköhän tuo vauhtikin jonkinverran parane. Samoin CX-renkaiden vaihtaminen sileämpiin voisi tuoda vauhtia vielä lisää. En sitten tiedä kuinka kovaa tuolla cyclolla uskaltaa alamäkiin päästellä, sillä pyörässä on takuuvarmasti todella surkeat jarrut verrattuna maasturini levareihin, ja ainakin tästä syystä on vielä 60 km/h rikkomatta.

Vähitellen kun tietämys hyvistä ajoreiteistä kasvaa, niin maantieajelusta voi todella alkaa tykätä. Lajina tämä pyöräilymuoto on melkoisen kaukana maastopyöräilystä, mutta ainakin nyt tämä ajelu pyöräteillä ja myös autojen vieressä tuntuu kiinnostavalta. Välillä kyllä reittivalinta ei ole ihan kohdillaan, ja tästä sain oppitunnin viime viikolla, kun ajelin yli 10 km Tuusulantien (45) rosoisella asfaltilla ja kapealla pientareella. Erityisbonus irtosi sille rekalle, joka huristeli ohitseni yli 80 km/h vauhtia niin läheltä, että tämä pyöräilijä putosi pientareelta suoraan hiekalle. Samoin vastatuuli tuntuu olevan kaverini jokaisella reitillä. Tuulen voiman sain tänään todella tuntea reitillä Pornaisista Söderkullaan. Isossa alamäessä pyörä ei vastatuuleen rullannut kuin 27 km/h. Muuten reitti oli hyvä, ja erityisesti Uusi Porvoontie (170) oli erinomaisen mukavaa ajettavaa Vartiokylään saakka.   

Ohessa vielä kahden viimeisimmän reitin kuvaotos Garminin palvelusta.

Hyvinkää-Jokela-Tuusula-Hyrylä-Ruskeasanta-Oulunkylä-Käpylä

Pornainen-Nikkilä-Söderkulla-Itäkeskus-Malmi-Käpylä

Ei kommentteja: