torstai 16. heinäkuuta 2015

Kesälomasuunnitelmia

Vaikka vuoden 2015 kesälomat ovat vielä edessä, niin tässä sitä jo suunnitellaan vuoden 2016 reissua. Nimittäin jos asiat menevät hyvin, niin vuoden 2016 kesäkuussa sitä vietetään lomaa Alpeilla, todennäköisesti Ranskan puolella. Ja mikäs sen parempi lomanviettotapa olisi kuin kampien pyörittäminen riittävän pitkissä ja haastavissa ylämäissä. Bonuksena tietysti aina ylämäen jälkeen tulevat alamäet. Niissä ei tarvitse muuta tehdä kuin olla tarkkana, kontrolloida vauhtia ja nauttia.

Suunnitelma lähti hahmottumaan kun löysin netistä kaksi arvostettua kirjaa, jossa kuvataan tarkasti Euroopan Top-100 parhaat ylämäet, joita maantiepyörällä kannattaa lähteä yrittämään ylöspäin. Kirjojen nimet Mountain High ja Mountain Higher kertonevat kaiken. Kirjat saapuivat eilen, ja innokkaasti aloin niitä selailemaan ja kuvia ihailemaan. Mountain High kirjassa kuvataan Euroopan Top-50 tunnetuinta nousua, ja vastaavasti Higher kirjassa keskitytään sellaisiin Top-50 nousuihin, jotka eivät ihan helposti ole kaikkien tiedossa.

Mountain High kirjasta olen erityisesti tutkaillut Ranskan Alpeilla sijaitsevaa Col de l'Iserania. Kyseinen vuori ja sen ympäristöt kun ovat meille tuttuja sekä Val d'Iseren talvireissuista, että muutaman vuoden takaisesta kesäreissusta, jolloin ylitimme sen Italian suunnasta ajaen. Kyseinen alppitie on Euroopan korkeimmalla menevä normaali autotie, reitin huippupiste löytyy 2770 metrin korkeudesta. Joten sitä olisi upeaa kiivetä ylöspäin ja lasketella alaspäin. Kiipeämisenkin kun voi tehdä kahdesta eri suunnasta, joten jos majapaikka sijaitsisi Val d'Iseressä, niin vuoren voi valloittaa kahdesti, pohjois- ja eteläsuunnasta. Toki eteläsuuntaisessa nousussa tarvitaan aluksi huoltojoukkoja, koska matkaa lähtöpisteeseen tuppaa tulemaan ihan riittävästi.

Jos näiden suurten vuorinousujen huiputtaminen perinteisellä tavalla tuntuu aivan käsittämättömältä idealta, niin onnneksi on olemassa myös modernimpi tapa. Nimittäin sähköavusteiset pyörät, jotka nykyään ovat tuolla alppimaisemissa hyvin yleisiä. Ohessa linkki artikkeliin, jossa tämä kyseinen Col de l'Iseran ajetaan ylös sähkön avustamalla. Itse en vielä tuosta innostu, mutta ehkäpä tuo menetelmä vielä joskus mullekin nappaa.

Jotta päästään vielä hehkuttamaan tuota yhtä Alppien suurimpia nousuja, niin ohessa graafeja nousuvaihtoehdoista, ja tietysti inspiraation lähteet...

Kohdevalinta perustuu tähän kirjaan

Tai jos tämä kirja tarjoaa jotakin vielä parempaa, niin voipi olla että kohde vielä muuttuu...

Nousukäyrä, kun lähdetään polkemaan Tignesin suunnasta

Jos Tignesistä lähtee, niin nousu kestää autolla tuon 41 minuuttia, mutta pyörällä hieman enemmän...

Etelänsuunnasta kun lähtee nousemaan, niin matka on hieman lyhyempi

Mutta loppuprofiililtaan paljon haastavampi...


  

   

Ei kommentteja: