maanantai 27. heinäkuuta 2015

Viinien tuonti ulkomailta, osa II

Heinäkuun alussa tilasin taas pari laatikollista viinejä omaan käyttööni. Suurimmaksi osaksi kyseessä oli Uudesta-Seelannista tulevien TWR:n viineihin tutustumista, mutta oli mukana myös neljä pulloa muutakin juomaa. TWR:n viinejä ei Suomesta saa, ja kun ne tuppaavat saamaan loistavia arvioita, niin pitihän niihin tutustua. Siispä selain kohti tuttua ja turvallista nettiviinikauppaa.

Viikon kuluttua tilauksesta UPS:n auto ajoi pihaan, ja laatikot olivat itselläni. Heti näin että Suomen Tulli oli jälleen kerran puuttunut tilaukseeni, eli tuttu keltainen teippaus ja laatikon sisällä kirje. Siinä kerrottiin että olen verovelvollinen, ja että homma pitäisi laittaa kuntoon välittömästi. No, en tehnyt mitään puoleentoista viikkoon, kunnes ajattelin että luetaan taas mitä se Tulli tällä kertaa mulle ehdottaa.

Kirjeen sisältö oli hieman erilainen kuin viimeksi, ja nyt siinä oli hieman tarkemmat linkkiohjeet siitä, miten mun pitäisi toimia verojen maksamiseksi. Hieman huvittuneena päätin tsekata Tullin palvelun, ja olin aika varma, että tämäkään ei tule päättymään hyvin.

Täten mun on myönnettävä, että yllätys oli aika suuri, kun löysin Tullin palvelun nopeasti, ja sinne pääsi sisään omilla pankkitunnuksillani. Lisäksi palvelun valikoista löytyi heti oikeat koodit (alkoholijuoma, alle 15%), joten napsuttelin tiedot kohdalleen. Tilaukselleni tuli valmisteveroa 30,51 euroa, jonka ajattelin maksaa heti pois. Veron takia viinien pullohinta tietysti nousi 2,5 euroa, mutta enhän mä tätäkään tilausta oikeastaan halvempien hintojen takia tehnyt, vaan tuon TWR:n. No. onneksi mukana oli myös neljä pulloa Clos Henrin SB:tä, jota on saatavilla Alkon tilausvalikoimasta melko jämäkkään hintaan, joten tässä kohtaa kyllä säästin aika paljon.

Vaikka tuo Tullin palvelu ei ollutkaan aivan reaaliaikainen, vaan sähköisen lomakkeen täyttämisen jälkeen piti vielä odottaa tullauspäätöstä, joka kyllä tuli samana päivänä sähköpostiin. Siinä oli bonuksena 3 euron viivästyskorko, olin viivytellyt tämän ilmoituksen tekoa 10 päivää, ja Tullin mielestä 3 päivää on sopiva raja. Joten lisämaksuja yhteensä 33,51 euroa. Maksoin tuon heti pois, ja nyt olen varmasti myös Tullin silmissä rehellinen veronmaksaja.

En edelleenkään ole 100% varma siitä, pitääkö mun tuo valmistevero maksaa, mutta Tulli nyt oli sitä mieltä. Koska Tullin uusi palvelu näyttää toimivan kohtuullisen hyvin, niin voin myös jatkossa näin tehdä. Tai ainakin siihen asti, kunnes tähän tulee jokin yksiselitteinen päätös.

TWR. Korkeaa laatua toiselta puolelta maapalloa.

TWR SB. Toimii, toimii, toimii.

TWR Gewurtzi. Ei ole vielä maistettu...

Tullista moi!

Tullauspäätös Tullin sähköisellä palvelulla tehtynä

Tullin "nettiveivi" palvelu. Palvelun nimi on mitä on, mutta on tämä 1000% parempi kuin aiempi viritys.
 

1 kommentti:

Mr P kirjoitti...

Wou. Ensimmäinen henkilö joka maksaa valmisteveroja - vaikka olet itse järjestänyt kuljetuksen. Ehkä voit vuonna 2018 hakea takaisin vääryydellä perittyjä ropoja. Minua tulli ei ole vielä muistanut keltaisella tarralla - ehkä tämän viikon kuljetuksessa?